Uppsving för klädbutikerna online

Allt fler vänder sig till nätet för att shoppa det senaste inom mode och detta har klädföretagen online märkt av. I USA kommer nätjätten Amazon vara störst inom klädmarknaden i landet inom en snar framtid och det går även bra för de svenska e-handlare som satsat på kläder.

handla-nätet-ehandel

Investmentbanken Morgan Stanley tror att Amazon har en femtedel av USA:s klädmarknad om fyra år, rapporterar Veckans Affärer. Redan nu är e-butiken Amazon den näst största klädåterförsäljaren i USA efter butiken Macy’s. Men Amazon förväntas gå om Macy’s redan nästa år. Varför Amazon har ökat så mycket i intäkter beror förmodligen på att klädhandeln rört sig mer online. De senaste tio åren har online-handeln för kläder vuxit med ungefär 15 procent, vilket är en stor ökning. Och medan online-handeln växt, har den fysiska handeln i butik inte växt alls och tros vara på väg att försvinna. Man räknar exempelvis med att en tredjedel av alla gallerior i USA kommer att vara nedlagda inom de kommande åren. Förutom att Amazon är den sida som många amerikanare vänder sig till för att handla kläder, är den dessutom en bra inspirationskälla för många.

Svensk sajt går bra

Amazon är inte den enda klädbutiken på nätet som det går bra för. Även i Sverige finns det exempel på klädbutiker online som går riktigt bra och som tar allt större delar av marknaden. Ett exempel på en sådan här butik är Nelly och den som vill shoppa hos dem kan hitta en bra rabatt hos Nelly här. Det går till och med så bra för nätbutiken Nelly att grundaren av sajten bestämt sig för att starta ett nytt e-handelsbolag med fokus på kläder, skriver DI. E-handelsbolaget kommer att köpa upp andra mindre bolag inom klädgenren och sköta allt från teknik, till produktion och lagerhållning åt dem. Av dessa mindre bolag kommer man att göra en stor sajt som kommer att fungera lite som en marknadsplats.

H&M utökar sin e-handel affär-kläder

Ett annat modeföretag som är stora i den fysiska handeln, men som nu satsar på e-handel, är H&M. Deras e-butik finns redan i Sverige och många andra länder men man satsar nu på att öppna e-handel i 34 länder till innan året är slut, skriver ehandel.se. Varför man väljer att satsa ännu mer på e-handeln beror på att den gått så bra hittills. Målet är att till slut ha e-handel på samtliga marknader som företaget är verksamt. H&M rullar ut sin e-handel i stabil takt och hoppas på att få fortsätta göra det. Redan har man i år exempelvis släppt e-handel i länder som Estland, Irland, Luxemburg och Slovenien. Med den här utökningen har man i princip täckt alla länder i Europa. Senare i år ska man även lansera i länder utanför Europas gränser och några exempel på länder är:

  • Kanada
  • Japan
  • Sydkorea